weet wat je bedoelt, had net hetzelfde toen ik vorige zomer terug kwam van nepal, mentaliteit van de mensen is hier heel anders ge-orienteert..maar hell, volgende zomer ga ik weer terug.
culturelag... yup... been there... Als je echt vrij bent, beweeg je je ook daar zo door heen. Dat is makkelijker in je eentje dan met een groep, of dat nou je "scene" is of je geloof of what not. Misschien een wat anarchistische gedachte, valt ook genoeg op aan te merken. Uiteindelijk komt het toch weer allemaal in het midden terecht...together
Denk dat dit de essentie is. Natuurlijk is het een soort van culturelag, lijkt mij ook. Ondanks dat ik zelf nog niet in Azië ben geweest heb ik allang in de gaten dat de cultuur daar heel anders is en dus ook de manier van denken. Punt is dat het verschil niet uit hoeft te maken, maar meer de acceptatie (van mensen en de cultuur waar ze mede door gevormd zijn). Natuurlijk spelen er mijns inziens ook nog andere zaken mee waardoor Nederland benauwend overkomt, het is niet puur cultureel. Al met al is cultuur toch een fantastisch iets in al zijn verscheidenheid
Culturelag.. kan wel, wat mij irriteerde was vooral hoe dat hier niet echt op het moment zelf geleeft werd, en mensen vaak gewoon door het moment zelf slepen met hun verrekijkers op de toekomst gericht. In nepal geloven de mensen dat het leven zoiets is als een zaad dat ergens terecht komt, opbloeit, en sterft, meer niet, en zij leven ook zorgenloos op het moment zelf, zonder veel worries over de toekomst. Iets wat veel meer aansluit op mijn eigen ideologie, ik voel mij daar veel meer thuis dan hier in belgie (ja, niet nederland). Als je dan pas terug komt dan is het natuurlijk even wennen, maar dat komt wel na verloop van tijd. Hangt allemaal af van wat voor een persoon je bent veronderstel ik. Nouja, alles komt en gaat, zelf ben ik blij dat ik mij kan veroorloven om af en toe terug te keren naar azië (terug naar nepal deze zomer) en even los te breken van alles.
Vorige zomer het geluk gehad dat mijn vader daar werk had (inzake de maoiste rebellen daar), en ik er een paar weken op visite kon gaan, toen een weekje daar de himalaya ingetrokken. Nu ga ik met wat vrienden een maandje rondtrekken daar, de bergen in opnieuw. Zelf ook aan het overwegen om vrijwilligers werk daar te gaan beginnen, maar is nog maar een vaag idee.
Ah juist. Ga je puur te voet de bergen in vanaf je beginpunt of ga je een groter gedeelte rondreizen met een auto of zo? Vraag ik me namelijk zelf af als ik daar rond zou reizen, met de auto/bus ben je nogal afhankelijk van bepaalde wegen, maar kun je natuurlijk wel een groter gedeelte zien. Kun je altijd nog een paar dagen uitstappen
We zijn van plan om het annapurna circuit af te leggen, een populaire trek aan de grens van tibet, we nemen dan gewoon de bus vanuit kathmandu naar besisahar, en klimmen vandaar voor een maand de bergen in, en dan de bus terug. Veel wegen voor gemotoriseert vervoer heb je daar trouwens nog niet, en als je echt van de cultuur iets wilt meepikken is het altijd beter om grote routes te vermijden lijkt me. Maar we doen het natuurlijk voor een deel ook om de uitdaging en de ervaring, annapurna circuit trek is 300 km en stijgt tot op 5400 meter, en je bent omringt door bergen die tot boven de 8000 meter reiken. en natuurlijk zijn we van plan om in kathmandu wat hasj mee te pikken! en het leuke aan nepal is dat alles spotgoedkoop is naar europese normen, je komt daar rond met 5-7 euro per dag, inclusief overnachten en maaltijden. En in de bergen heb je zelfs in het kleinste dorp slaapplaatsen.
nepal... hmmmmmm ik ben ook wel blij dat ik momenteel in noorwegen zit, het is hier heeld wijds. 3 uur rijden naar een andere plek is dichtbij, in nederland is dat al de andere kant van het land en dus ver weg...