masa volgen

Discussion in 'Dutch' started by voet, Jan 6, 2005.

  1. voet

    voet Member

    Messages:
    130
    Likes Received:
    0
    Heb je al gemerkt , als je vragt aan mensen waarom ze kerstmis vieren, ze altijd zeggen 'gewoon.'
    of dat ze alleen kerstmis vieren en de rest van de feestdagenniet. Waarom vieren we dit?
    is het niet gewoon, omdat iedereen het doet?
     
  2. Myranya

    Myranya Slytherin Girl

    Messages:
    1,410
    Likes Received:
    6
    Dat gaat voor een heleboel dingen wel op! Misschien wat minder onder de mensen hier op 't forum, zitten wel wat meer alternatieve lui dan gemiddeld die voor zichzelf denken. En bij al die anderen, er zitten natuurlijk nog steeds wel aardig wat religieuze mensen tussen maar onder de niet-religieuzen is 't vaak inderdaad gewoon meelopen... als we een andere feestdag zouden hebben, Kwanza of zo, zouden ze gewoon dat vieren en er ook geen twee keer over nadenken.

    Ik vind het vooral gezellig, lekker eten met m'n moeder, een kerstboompje is ook altijd wel mooi. Feestdagen zijn een goede aanleiding eens iets lekkers te koken en er rustig van te genieten... meestal neem ik daar de tijd niet voor, doe ik 't met een magnetron maaltijd ofzo.. doe ik soms ook wel net even iets extra's door en 't smaakt best wel, maar een stukje wild of een goede rollade, vis, vooraf een stukje pate of iets anders, allerlei sausjes & kruidenboter erbij, daar kom ik gewoon niet elke dag aan toe! Maar (afgezien van de kerstboom natuurlijk :)) zou 't niet perse Kerst hoeven te wezen, andere feestdagen doen 't net zo goed.
     
  3. Skelter

    Skelter Helter

    Messages:
    1,285
    Likes Received:
    2
    Kerstmis is gewoon zo gezellig altijd, met de hele familie eens samen zijn. Er is altijd zo een aparte sfeer op kerstmis.
     
  4. Lucy_In_The_Sky

    Lucy_In_The_Sky Member

    Messages:
    118
    Likes Received:
    0
    Ik vier kerst wel voor de geboorte van het kindje Jezus. Ik ben ook wel behoorlijk religieus, het zou voor mij behoorlijk hol zijn om kerst te vieren als je niet in zoiets geloofd.
     
  5. velvet

    velvet Banned

    Messages:
    4,355
    Likes Received:
    1
    Kerst valt ongeveer samen met de winterzonnewende/Yule, iets waar ik vanwege mijn spirituele pad wel bij stil sta en aangezien het Christendom nogal wat heidense gewoontes heeft meegenomen is het prima te combineren met katholieke familie enzo. Hetzelfde geldt voor meer feestdagen, zoals Ostara/Pasen.. ik 'vier' dus dingen omdat ze zekere keerpunten in de natuurcyclus markeren.. en een stukje cultuur natuurlijk.
     
  6. Floris

    Floris Member

    Messages:
    360
    Likes Received:
    0
    Wat is er hol aan een feestje?
     
  7. dutch_diciple

    dutch_diciple Member

    Messages:
    893
    Likes Received:
    0
    hmmm...misschien gedwongen gezelligheid? Ooit die aflevering van 'the Osbournes' gezien op MTV van hun kerstfeest?:)
     
  8. consolidated

    consolidated Banned

    Messages:
    681
    Likes Received:
    0
    Ik vier kerst voor mijn ouders.. Omdat ze me er graag bij willen hebben.. Als het even kan ben ik ergens in het buitenland tijdens die dagen in december, omdat daar kerst tenminste maar 1 dag duurt ;)

    Het is ook meer traditie geworden.. En tradities betekenen voor veel mensen op zich al erg veel.. zonder de daadwerkelijke betekening van het feest zelf erin te betrekken..
     
  9. Lintje

    Lintje Member

    Messages:
    7
    Likes Received:
    0
    Ik vind kerstmis stom... ten eerste omdat ik al niet gelovig ben,
    ten tweede omdat mijn ouders dat ook niet echt zijn (we zijn wel gedoopt), en omdat ze dan wél een kerststal zetten... dan vraag ik mij af...wa voor nut heeft dat?
    We eten dan allemaal samen enzo, maar voor mij is dat n dag zoals een andere... eventueel al wat saaier dan anders :) en zoals dingske hier boven zegt, het is ook n beetje traditie, maar tradities sucken :D
     

Share This Page

  1. This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
    By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.
    Dismiss Notice