Nee, ik heb het hier niet over het weer. Ik bedoel de hele atmosfeer die er in Nederland hangt. Ik ben net weer een paar dagen terug van een reis door Azië en ik voel me hier erg benauwd. Mentaal ruimtegebrek zeg maar. Zijn het de mensen? De cultuur? Is het iets typisch Europees of Westers? (Dit kan ik voor mezelf overigens negatief beantwoorden, maar ik ben dan misschien ook bevooroordeeld omdat ik hier woon en niet in een ander Westers land.) Of misschien ligt het gewoon aan mezelf.
De Nederlanders. We doen 't goed verspreid over de wereld, maar op een kluitje is het niks. Het is het: '1 koekje bij de koffie' gedrag. We krijgen net zoveel mentale ruimte als koekjes bij de koffie. Te weinig dus. Misschien ligt 't daar aan. Ik weet 't niet precies, maar ik voel 't ook zo. Ben terug in Engeland, op een internationale school+retreatcentre, en ik kan weer ademen. In Nederland kan ik niet ademen. Maar blijkbaar kunnen een hoop Marokkanen, Surinamers, Nederlanders en ander volk, prima ademen in Nederland, ze overleven er zelfs. Misschien ligt 't inderdaad aan onszelf. Of eerder, aan wat voor persoon je bent.
Als ik in het buitenland praat over Nederland ben ik altijd enorm positief: ja, we hebben weinig ruimte en weining natuur, maar wat we wel hebben: de Nederlanders! En die zijn zo ruimdenkend en internationaal en een beetje gek! Hartstikke gezellig in Nederland! Maar dan kom je terug, en dan ontdek je dat Nederlanders helemaal niet zo leuk en ruimdenkend zijn, ze doen maar alsof! En ja als de Nederlanders niet zoveel voorstellen, wat heb je dan nog in Nederland? Voor het landschap kun je beter ergens anders heegaan. Misschien doen Nederlanders het inderdaad beter verspreid dan op een kluitje, want mensen in het buitenland spreken altijd vol lof over ons. 'O, je bent een Nederlander, vandaar.... ' We schijnen een bepaalde reputatie te hebben, dat we allemaal een beetje prettig gestoord zijn ofzo. Maarja waarschijnlijk zijn dat alleen de mensen die de moeite nemen hun bed uit te komen en het vliegtuig in te stappen, degenen die hier voor de tv blijven hangen zijn een stuk minder interessant ben ik bang...
Ach, ieder land heeft mensen van de 1 koekje bij de thee mentaliteit. Azië is gewoon oneindig veel ruimer en groter, en mede daardoor ook anders. Ik denk dat het aan alle dingen die je hebt genoemd ligt, dus ook mede aan jezelf. Nederland is gewoon vol, de meeste mensen hebben inderdaad een typisch westerse en materialistische instelling (wat ze trouwens niet per definitie onaangenaam maakt, vaak wel iets minder sympathiek misschien). Ik vind het hier ook wel eens wat benauwd om diezelfde redenen dus, maar aan de andere kant zie ik ook heel veel leuke en relaxte mensen hier. Je doet een land nooit volledig recht door het met een omschrijving als te benauwd te definiëren, maar ik heb af en toe wel hetzelfde gevoel hoor.
ik heb al een tijdje in mn hoofd dat de gemiddelde nederlander zich al tijden conservatiever opstelt dan dat men in het buitenland over ons denkt, misschien komt het door al die spanningen hierzo. trouwens, al die nederlanders die naar het buitenland trekken zijn over het algemeen ook een stuk ruimdenkender dan de achterblijvers, denk ik. daarom gaan ze ook weg
.. tsja, 1 v/d dichtst bevolkte gebieden in de androsfeer .. vindt je het gek dat men hier nogal eens tegen elkaars aura instrijkt dat en de gemiddelde spiritualiteit is een b'tje aan de wat lagere kant. zelfs op de 'psychedelic' (whatever that still may mean to some of us) feesten is het de laatste jaren steeds meer cocktailsfeer, meer kijken-bekeken-en-bekakeld-worden in plaats van dansen-alsof-niemand-kijkt (ook lang niet overal en altijd) en dan nog maar een ach .. onze perceptie van tijd is ook maar onderhavig aan een patroon van zelfgelijkvormige golven .., droomde ik even met jullie mee.
Ben het volkomen eens met Lisa,Bird enz... maar wat moeten wij dan zeggen in Belgie?? de Surinamers...bwahh..busje komt zo...wasmachien.. en maar lekker draaien...mooi zootje hier in Benelux.. kan er nauwelijks genoeg van krijgen... ik sodemieter op nu..Nederland was in 1969..een droom.. nu..is het een nachtmerrie??of toch??koffieshopje in Maastricht?? geile Belgen in Sluis sex shops??waar is de tijd van toen?? ooit nog op een witte fiets gereden van de provo's in Amsterdam.. http://home.hetnet.nl/~rpn60/Provo.htm knettergekke kerels waren dat indertijd... of op een houseboat gewoond..Bella op Brouwersgracht..Amsterdam.. crazy Tiger
Misschien een beetje off topic; maar ik vind het toch altijd leuk om te zien dat een Band als Within Temptation (voor ons Nederlanders misschien "Just-another-band") Internationaal in de scene (not really mine) wel hoog gewaardeerd word.
Dat vind ik weer niet zo boeiend. Niet vanwege de band zelf trouwens, hoewel die mijn interesse ook niet heeft.
ja dat is zo maar toch hoor, ik vind m'n pis niet bijster leuk ofzo en dat staat toch ook vrij dicht bij me.
Dat is inderdaad niet helemaal gezond. Wat is er zo leuk aan jouw snot dan? Of is er iets mis met je linkertepel?
snot is hyperintelligent. het past zich aan aan hoe je ligt. als je op je linkerzij ligt gaat je snot naar je linker neusgat. dat zie ik mijn tepel nog niet doen! de rechter trouwens ook niet. maar snot is gewoon zo grappig. druipsnot, snot dat je er stiekem uit moet pulken, snot dat je hele neus blokkeert, snot dat er is omdat de neus allergisch is voor iets.
Ik ben eigenlijk alleen van die tweede vorm van snot die je daar noemt gediend. Maar met m'n tepels heb ik eigenlijk ook niet zoveel. Wel meer als met Within Temptation, dat dan weer wel!
Vind ik niet, ze kunnen wel goed spelen. Ken dan ook wel een paar mensen die meer met Within Temptation hebben dan met hun tepels. Ik vind het zelf alleen niet zo lekker om naar te luisteren.