Op mijn school besteden ze erg veel aandacht aan cultuur. Daarom moet ik nu een project doen over een sub-cultuur. Ik had samen met een vriend bedacht om een interview te houden met een hippie. Volgens mijn vriend zijn hippies van groot belang geweest voor de vorming van Nederland in de jaren 70. Ik weet er nog niet erg veel vanaf en daarom lijkt mij dit een zeer geschikt onderwerp om te doen. Daarom vroeg ik mij af of iemand een interview met ons zou willen doen. Hier willen we het hebben over; waarom een hippie zijn? Vooroordelen over hippies? Wat zijn hippies precies. alvast bedankt voor jullie reactie. met vriendelijke groet Nils
Gheheh, nou eigenlijk vind ik.. don't accuse me.. dat als je een hippie wilt interviewen dat je er een moet hebben die echt in die tijd geleefd heeft en dat de meeste mensen die op dit forum vertoeven niet echt representatief zijn.
Ik ben het er mee eens, Probeer Armand te strikken, doet ie vast ook nog graag aan mee. wie weet "Steek je er nog wat van op"!? Ik vind het ook belangrijk om in het hier en nu te zijn, vandaar het Neo in mijn naam... Succes met je project, als ik ergens aan kan mee werken hoor ik het graag. Peace
ik kan je alleen wat tip geven over waar je misschien wat leuke info kan scoren maar ik ben wel ff te jong om wat te hebben meegepikt van de hoogtijdage van de flowerpowertijd
We hebben even overlegd met elkaar, en hebben besloten dat we het in 2 delen opsplitsen. 1 deel over hippies in de jaren 70, en 1 deel over hippies nu. over het tweede gedeelte moet ik een stuk schrijven dus als iemand van jullie nog een idee heeft?
We hebben al een conclusie gemaakt, we zetten dus alvast de vragen online. Als iemand die in zou willen invullen. Alvast bedankt 1.Omschrijf wat een hippie zijn voor jou betekent? 2.Zijn er nog veel hipies over? 3.Is het waar dat alle hippies joints roken? vooroordelen(jouw mening): 4.Hippies doen weinig aan persoonlijk hygiene 5.Hippies dragen nooit merk kleding 6.Hippies doen nooit iets nuttigs
Mag ik vragen tot welke conclusie jullie gekomen zijn? Ben wel benieuwd, bij mij blijft het namelijk een wat ruim begrip. 1. Tja, klinkt misschien stom, maar voor mij persoonlijk betekent het hippie zijn niks. Het is een naam voor een groep mensen en als het 1 van die mensen uit die groep betreft is dat òf een stereotype, of gewoon een persoon die om een of meer van die stereotype eigenschappen van die groep als hippie bestempeld wordt (rookt wiet, heeft lang haar, pacifistisch, werkschuw, jaren 60 obsessie, classic rock liefhebber, etc. etc.) 2. Ik zou ze geen hippie meer noemen, maar in principe zijn ze er wel. 3. Stereotype. Omdat een eigenschap bij een groep hoort betekent het niet dat die voor ieder persoon die zich bij die groep rekent opgaat. Bijv. ook niet iedere metalhead gaat in het zwart gekleed toch? 4. De oorspronkelijke hippie zou zich denk ik minder aantrekken van de normen die voor uiterlijke verzorging e.d. staan, wat volgens mij niet betekent dat ze niet goed voor hun eigen lichaam en hygiëne zorgen. De hippie van deze tijd conformeert volgens mij vaak veel meer naar die norm. 5. Tja, hier kan ik ellenlang op ingaan eigenlijk , maar ik hou het kort: nee, sommigen dragen wel merkkleding. Een hippie is ook maar een persoon, en ieder persoon maakt zijn eigen keuzes. Het klinkt wel logisch dat een hippie de meeste merkkleding niet zou dragen, maar in de praktijk zijn de meeste hippies minstens zo hypocriet als hun medemens. 6. Alle mensen zijn meer dan het label dat andere mensen (of soms zijzelf dus) op hun plakken. Daarnaast verschillen de meningen ook nog wel eens over wat nuttig is of niet Er zijn zeker een aantal mensen die vrij weinig nuttige dingen doen, maar of dat nu vaker hippies zijn dan mensen uit een andere groep? Denk dat het niet zoveel verschil maakt. Je hebt namelijk ook heel idealistische productieve hippies
ik bespeur in al die antwoorden van armodean toch wel ff dat enorme relativisme waar hippies toch ook wel weer bekend om staan hoor haha mja, ik heb vandaag mn 'hippie' vestje aan, niet omdat nik mezelf nou zo hippie vind. zoals asmodean zegt, hippies zijn ook maar mensen, ben te hypocriet om een hippie te zijn. dat van mezelf labelen als hippie daar ben ik wel al een jaartje aan voorbij. ik ben nog steeds geintresseerd in underground kunst in al zijn vormen, de groene beweging en denkbeelden zie afwijken van de norm, maar de hippie beweging zoals die was is verouderd als je je daar aan vasthoud hang je in t verleden. dan hou je de 'spirit' zeker niet levend, dan kunnen mensen je in een hoeje plaatsen zodat ze niet na hoeven te denken over waar je mee bezig bent. dat is toch niet waar ik naar op zoek ben.