Identificatie plicht

Discussion in 'Dutch' started by Myranya, Jan 9, 2005.

  1. Myranya

    Myranya Slytherin Girl

    Messages:
    1,410
    Likes Received:
    6
    Ik heb hier nog niets gezien over de identificatie plicht. Zelf vind ik 't onhandig, duur en ook ethisch gezien gewoon verkeerd dat de politie nu zomaar mensen om hun identificatie kan vragen. Ben bang dat 't misbruikt gaat worden tegen buitenlanders en anderen die er 'anders' uitzien -waaronder ook vast een aantal van de mensen op dit forum. Eerst was ik van plan gewoon niets mee te nemen, en screw them, maar later hoorde ik van http://www.gelijkoversteken.org en dat vind ik wel een goed idee... goedkoper ook dan gewoon niet meenemen en een boete krijgen. :p
     
  2. Leo

    Leo Member

    Messages:
    17
    Likes Received:
    0
    Ik vraag me af waar die angst vandaan komt. Ik wil er verdomd zeker van zijn dat "ze" weten wie ik ben als ik in een ongeval betrokken geraak. Ze moeten mij kunnen thuisbrengen, letterlijk én figuurlijk, ze moeten mijn bloedgroep kennen... Dat soort dingen.

    En ik geloof er niks van, dat allochtonen mét identifikatieplicht meer aan de tand gevoeld worden dan allochtonen zónder. Kom nou! Dienders van dat soort houden je staande omwille van het kleurtje zélf, en als je dan ook nog kan bewijzen wie je bent is de kans groter dat ze je laten lopen in plaats van je voor de zekerheid op te pakken.

    Het enige voordeel van je niet te hoeven identificeren is het vergemakkelijken van zaakjes die het daglicht schuwen. Om het maar eventjes over de etische kant van de zaak te hebben.
     
  3. Myranya

    Myranya Slytherin Girl

    Messages:
    1,410
    Likes Received:
    6
    Dat kan ook met een treinabonement, bus abonement, agenda, of gewoon zo'n hangertje met info... beter zelfs, want op veel van die dingen is inderdaad ruimte voor bloedgroep, belangrijke allergieen, en contact informatie (als je alleen woont, moet er voor noodgevallen een *ander* adres zijn, wat op een gewone identificatie helemaal niet eens staat). Die dingen geven meer informatie en zijn veelal gratis. Ik had/heb altijd zo'n med-alert kettinkje bij me maar m'n paspoort vind ik heel onhandig, da's een stuk groter en als er eens drinken lekt of als 't onverwacht regent en m'n tas wordt erg nat, dan is zo'n kettinkje dicht & droog en m'n dure paspoort een nat vodje.

    Dan heb jij een stuk meer vertrouwen in de Nederlandse politie dan ik.
    Bovendien is het ook als je je wel kan identificeren toch erg hinderlijk om zomaar midden op straat, zonder duidelijke reden staande gehouden te worden door een agent. Mensen gaan toch kijken, hebben toch de indruk dat je wel wat uitgevroten zal hebben. Zeker als het om buitenlanders gaat, want er lopen toch best veel mensen rond met vooroordelen. Ja natuurlijk gebeurde het voor 1 januari ook wel eens dat een agent iemand aansprak gewoon omdat 'ie racistisch was, of in een slechte bui. Maar nu is het door deze wet makkelijker gemaakt om dat te doen. De politie meer redenen geven om iemand *zomaar* staande te mogen houden kan nooit goed zijn!

    Blah, daar gaat het mij niet om, ik ben veel te netjes... rook niet eens wiet, rij/loop nooit door rood en ik heb zelfs licht op m'n fiets. Toch ben ik fel tegen deze wet, voor de redenen die ik hier genoemd heb. De echte criminelen kunnen toch wel aan valse papieren komen.
     
  4. Floris

    Floris Member

    Messages:
    360
    Likes Received:
    0
    Ik ben fel tegen de nieuwe plicht. Na van Gogh en Azië zijn we het al weer een beetje uit het oog verloren, maar de aanleiding tot de wet was de modieuze terroristenbestrijding... Als zelfs ik makkelijk aan een valse identificatie kan komen, kan een terrorist dat ook. Het is een wetje waarmee ze mensen de indruk willen geven dat ze echt iets doen, maar die eigenlijk helemaal niks uithaalt. De prijs is ook nog eens een bijkomend voordeel voor de staatskas... 30 euro! hoe durven ze...

    Het vergemakkelijken van zaakjes die het daglicht schuwen... tsja kijk als ik op mn zolder een wietplantage heb en een politieagent vraagt mij naar mn id, wordt hij echt niks wijzer over die wietplantage hoor... en als ik me niet kan identificeren bij een geval van heterdaad betrapt zijn, moet ik mee naar het bureau, dat is nu ook al zo...
     
  5. Lucy_In_The_Sky

    Lucy_In_The_Sky Member

    Messages:
    118
    Likes Received:
    0
    Ik vind het ook onzin. Ik heb ook niks bij me ofzo, hier op het eiland controleren ze daar niet op.
     
  6. velvet

    velvet Banned

    Messages:
    4,355
    Likes Received:
    1
    Cool die website.. ga't ook zeker doen mochten ze me aanhouden ofzo.

    En wat betreft identificatie bij een ongeluk ofzo.. ik heb in mijn portemonnee een briefje met 'in geval van nood' er groot op (goed zichtbaar) en daarop mijn gegevens en gegevens van vriendje/ouders enzo.. werkt vast minimaal net zo goed.. hoe zouden ze van je paspoort moeten aflezen wie ze moeten waarschuwen enzo?
     
  7. Timmaniac

    Timmaniac Member

    Messages:
    90
    Likes Received:
    0
    goed initatief! ga ik zeker doen
     
  8. Leo

    Leo Member

    Messages:
    17
    Likes Received:
    0
    Ik krijg zopas volgend bericht binnen... zonder kommentaar!


     
  9. Floris

    Floris Member

    Messages:
    360
    Likes Received:
    0
    haha...
     
  10. Lucy_In_The_Sky

    Lucy_In_The_Sky Member

    Messages:
    118
    Likes Received:
    0
    Hmm...twijfelachtig.
     
  11. Myranya

    Myranya Slytherin Girl

    Messages:
    1,410
    Likes Received:
    6
    Nou Leo, ik heb jou maar effe opgezocht en je staat er goed op hoor! Leuke foto! :)
     
  12. dutch_diciple

    dutch_diciple Member

    Messages:
    893
    Likes Received:
    0
    haha, gelijk oversteken, wat een idee! Super!

    Ik heb trouwens nooit mijn paspoort bij me. Ik had mn ID-kaart al standaard in mn portemonnee sinds ik 16 werd (want toen had ik nog kort haar en zag ik er helemaaal jonger uit!) Moest toch bewijzen dat ik 16 was bij het kopen van een biertje of een kroeg in te kunnen...

    Dus die ID -kaart zit nog steeds standaard in mn portemonnee dus voor mij veranderd er niet veel. Ben trouwens nog niet aangehouden. benieuwd hoeveel je er van zal merken.
     

Share This Page

  1. This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
    By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.
    Dismiss Notice