Azie

Discussion in 'Dutch' started by dutch_diciple, Jan 19, 2005.

1. dutch_diciple

dutch_diciple Member

Dit zou eigenlijk thuishoren op het religion forum maar het is een nederlands artikel van een nederlandse organisatie en ik heb trouwens geen zin het te vertalen.

Nieuws uit de Lijdende Kerk

Alle berichten zijn op betrouwbaarheid gecontroleerd door onze researchafdeling. Overname van deze berichten is (met bronvermelding) toegestaan. Ga naar het archief voor oudere persberichten.

Nieuws - 12 januari 2005

Azië : Vloedgolf biedt mogelijkheden voor christenen

Azië – De Westerse wereld vraagt zich af of de verwoestende tsunami een oordeel van God is. Waarom staat God dit toe? Voor christenen in het Westen is dat een groot vraagteken. Christen die in het rampgebied wonen, stellen die vraag niet. Zij weten al uit ervaring dat lijden bij het leven hoort. Uit geluiden die stichting Open Doors opvangt uit de getroffen regio blijkt dan ook dat christenen liefdevol hulp bieden aan hun vervolgers.

Op de ochtend van 26 december 2004 vierden duizenden christenen aan de rand van de Indische Oceaan de geboorte van Jezus Christus. Ze kwamen samen in eenvoudige kerkjes, gemaakt van modder, baksteen of bamboe. Velen van hun kwamen niet meer thuis. De vloedgolf doodde ruim 150.000 mensen, onder wie honderden christenen. Indonesië, Sri Lanka, Maleisië en Thailand worden zwaar getroffen. Veel van deze landen staan in de top 50 op de ranglijst christenvervolging, die Open Doors jaarlijks opstelt.
    In de nasleep van de zeebeving twijfelt de Westerse wereld openlijk aan het bestaan van een genadige God. De getroffen christenen stonden niet bij deze vraag stil. Zij hebben al geaccepteerd dat de Heer lijden toestaat en maakten plannen de liefde van Jezus Christus door te geven aan hun vervolgers.

Dominee Issac Raju en zijn 25-koppige gemeente in Lothkunta (Zuid-India) hielpen bijvoorbeeld een dag na de ramp al mee met het begraven van doden en deelden eten en kleren uit aan overlevenden. De afgelopen maanden zijn deze christenen diverse malen in elkaar geslagen door Hindoe’s. Raju is meer dan eens flink te grazen genomen, omdat in zijn huis samenkomsten werden gehouden. Toch hield hij zijn gemeente na de vloedgolf voor: “Ik heb geleerd mensen in nood te dienen. Zelfs te midden van lijden kan je zo vreugde ervaren.”
    In 1998 nog escaleerde het geweld tegen de christenen toen de nationalistische Bharatiya Janata Partij aan de macht kwamen. Vele kerken en voorgangers werden aangevallen. Enkelen van hen kwamen om door toedoen van de Rashtriya Swayamsevak Sang (RSS), een extremistische groepering. Op 3 januari prees dezelfde RSS de christenen voor hun inspanningen.

In Sri-Lanka, waar één procent van de bevolking evangelisch en zes procent Rooms-Katholiek is, leidt de Nationale Christelijke Evangelische Alliantie (NCEA) de christelijke hulpacties. Ze wordt bijgestaan door Open Doors en andere zendingsorganisaties. De NCEA meldt dat veel kerken zijn getroffen en van sommige gemeenten zijn alle leden omgekomen. Sommige voorgangers en kerken zijn echter ternauwernood aan het water ontsnapt.
    “Die ochtend zouden mijn vrouw en ik het nieuwe centrum van onze kerk schilderen”, schrijft Methodisten-voorganger Layasing uit Colombo. “Terwijl we aan het schilderen waren, zagen we mensen weg rennen. In de verte kwam een zes meter hoge golf op ons af. Ons centrum staat slechts vijfhonderd meter van de zee af. Hele huizen spoelden weg. Godzijdank stopte de golf tijdig zodat ons centrum, dat wat hoger ligt, gespaard bleef.”
    Op 30 december stuurde hij een nieuwe e-mail: “Gisteren zagen we meer dat vele mensen begraven werden. In elke kuil werden honderd lichamen gelegd. Ze konden hen niet identificeren. Alle kerken en hulporganisaties geven noodhulp. Het duurt nog jaren voor we hier bovenop zijn. Bid dat we toch maar wijsheid mogen ontvangen zodat we mensen kunnen bemoedigen en sociale hulp kunnen geven.”

Banda Atjeh is al jaren het toneel van een burgeroorlog tussen rebellen en het Indonesische leger. Voor christenen is het dan ook erg zwaar. Zeker omdat bijna de volledige bevolking moslim is en in 2002 de sjaria werd ingevoerd. De vervolging is intens.
    Volgens schattingen zijn 150 christenen op Atjeh omgekomen en zijn er vijfduizend dakloos geworden. Ondanks deze relatief lage aantallen is het overgrote deel van de Indonesische kerk te hulp geschoten. Ongeveer vijftig procent van de Indonesische kerken hebben een coalitie gesloten die assisteert bij de hulpacties.
    Toch zijn ze niet de enige. Volgens het persbureau Associated Press zijn ook moslimextremisten neergestreken om vluchtelingkampen te runnen. Het gaat om een groep die banden heeft met Al Qaeda. Wellicht dat zij moslims willen recruteren.

Dat is des te meer reden voor christenen om juist Jezus’ liefde te tonen in het rampgebied. De vloedgolf biedt kansen voor christenen om een brug te slaan naar hun vervolgers. Maar een brug bouwen, is een proces van lange adem. De christenen hebben gebed en middelen nodig om de liefde van de Here Jezus te verspreiden in het verwoeste gebied.

(bron: www.opendoors.nl)

2. velvet

velvet Banned

Heej :)

Sja.. je weet inmiddels een beetje hoe ik denk over dit soort dingen. Ik vind het een prachtig initiatief om gelijkgestemden te helpen, maar ik ben altijd een beetje bang dat daarbij anderen uit het oog worden verloren. Ik vind het verschrikkelijk om te lezen dat Christenen in die landen het zo moeilijk hebben, want overal zou respect moeten zijn voor iedereen, ongeacht de religie. Ik hoop alleen van harte dat tijdens de opbouw in Azië (materiële maar ook morele opbouw) er vooral wordt gewerkt aan eendracht en een respectvolle, vreedzame samenleving.

In Nederland zijn we de verzuiling van vroeger (protestanten vs katholieken) redelijk goed te boven gekomen inmiddels.. maar toch bestaat het ook in ons land nog steeds en niet alleen tussen Christenen en Moslims, maar ook tussen de diverse richtingen binnen de overkoepelende geloven (heb wat voorbeelden uit de praktijk die ik jullie zal besparen). Verzuiling zaait tweedracht.. en het lijkt mij dus de kunst en de uitdaging voor de mensen in Azië om hun gemeenschappen zodanig op te bouwen dat ieder wèl openlijk zijn eigen religie kan uitoefenen (en hierbij doel ik even op religie in de allerbreedste zin van het woord, levensbeschouwing is misschien een betere term), maar dat dit niet leidt tot verdeeldheid.

Dat zou mooi zijn.

3. dutch_diciple

dutch_diciple Member

In 1998 nog escaleerde het geweld tegen de christenen toen de nationalistische Bharatiya Janata Partij aan de macht kwamen. Vele kerken en voorgangers werden aangevallen. Enkelen van hen kwamen om door toedoen van de Rashtriya Swayamsevak Sang (RSS), een extremistische groepering. Op 3 januari prees dezelfde RSS de christenen voor hun inspanningen.

Als er meer van zulke veranderingen zullen zijn, en ook zullen blijven als het normale leven weer begint en iedereen gesettled is, dan is er hoop!

Share This Page

1. This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
    By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.
    Dismiss Notice